Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli

ERA PORTÁL SLOVENSKO

Budúcnosť Európskeho výskumného priestoru po roku 2020



Dňa 3. marca 2020 sa v priestoroch Stáleho zastúpenia Litvy pri EÚ uskutočnilo zasadnutie IGLO OPEN, ktoré organizovala Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli (SLORD).

Hlavnou témou podujatia bola „Budúcnosť Európskeho výskumného priestoru po roku 2020„, ktorý by mal byť založený na zásadách inkluzívnosti, efektívnosti, viditeľnosti a relevantnosti.

Prvý rečník Marnix SURGEON z Generálneho riaditeľstva pre výskum a inovácie (ERA and Country Intelligence Unit) Európskej komisie vo svojej prezentácii priblížil politické pozadie, ktoré viedlo k vytvoreniu nového naratívu a nových cieľov Európskeho výskumného priestoru. Zdôraznil tiež atraktívnosť a dôležitosť načasovania tejto témy, o čom vypovedala aj vysoká účasť na podujatí. 

Cieľom Európskeho výskumného priestoru (ERA) je vytvoriť jednotný výskumný priestor, ktorý je založený na princípoch vnútorneho trhu a zároveň otvorený pre partnerstvo so zvyškom sveta. ERA ponúka silný potenciál na zlepšenie koordinácie, koherencie a synergie politiky v oblasti vedy, výskumu, inovácií a investícií, ktoré povedú k naplneniu Cieľov trvalo udržateľného rozvoja OSN. Financovanie, ktoré bude smerovať do spoločných cieľov na úrovni členských štátov, môže zásadne podporiť úsilie na úrovni EÚ pri riešení spoločenských výziev, ktorým Európa čelí.

Európsky výskumný priestor je tak podľa M. Surgeona o spoločnej sile a spolupráci, ktorá napomôže k tomu, aby sa stalo z EÚ atraktívne miesto pre výskumníkov, vedcov a inovátorov. Vďaka ERA môžeme vytvoriť kritickú masu, ktorá bude medzi sebou spolupracovať a vytvorí konkurencieschopné prostredie vo všetkých členských krajinách EÚ.

Spoločný výskumný priestor vznikol v roku 2000 za účelom implementácie spoločných cieľov a vytvorenia nových možností pre vedcov a výskumnú mobilitu. Cieľom ERA bolo vytvoriť paneurópsku výskumnú komunitu, v rámci ktorej budú mať jej členovia prístup k informáciám a poznatkom. Od roku 2000 ERA mnohé svojej ciele a priority dosiahol, no keďže svet okolo nás sa neustále mení, bolo potrebné identifikovať nové priority a definovať nové ciele a ambície. Za zmenou cestovnej mapy ERA cieľov a priorít sú najmä dva dôvody:

1.    Hoci sme vďaka vytvoreniu ERA zaznamenali pokrok, nebol dostatočný a časom sa dosahovanie jeho cieľov spomalilo. Hoci sa nepodarilo ešte všetky ciele ERA naplniť, je potrebné priority a ambície ERA aktualizovať tak, aby sa opäť zvýšilo tempo dosahovania pokroku, a to vo všetkých regiónoch EÚ rovnako;
2.    Druhým dôvodom je kontext, ktorý sa dramaticky zmenil. Za obdobie poslednej dekády sa zvýšila úroveň digitalizácie, globalizácie, spolupráce vo výskume a inováciách a nových poznatkov a technológií, ktoré so sebou prinášajú nové potreby.

Nová ERA by mala byť založená na doterajších výsledkoch a cieľoch tak, aby obsadila popredné miesto v spoločných európskych hodnotách. Cieľom ERA je dosiahnuť udržateľnú spoločnosť, ktorá prejde úspešným prechodom, ktorý je pri súčasných výzvach nevyhnutný. ERA si musí určiť nové priority, lebo posun dosiahneme len vtedy, keď budeme napredovať všetci a spoločne. Napriek tomu, že jedna z hlavných priorít ERA bude inklúzia, nestratí svoju externú dimenziu a element medzinárodnej spolupráce, ktorý naďalej ostane jej dôležitou súčasťou. 

M. Surgeon tiež poznamenal, že pozerajúc sa na vstupy od členských štátov je zreteľné, že všetky členské štáty EÚ si tento fakt uvedomujú. Pri dosahovaní cieľov však budeme musieť trochu vybehnúť z tradičných predstáv o spoločnom výskumnom priestore a posunúť sa viac smerom k inklúzii a k udržateľným cieľom. Európska komisia je preto otvorená názorom všetkých zainteresovaných strán a žiada spätnú väzbu od členských štátov a ich zainteresovaných strán.

V druhej časti podujatia vystúpil Michael VORLÄNDER zo Stáleho zastúpenia Nemecka pri EÚ, ktorý je zodpovedný za oblasť výskumu a vzdelávania. M. Vorländer prezentoval ERA z pohľadu Nemecka, ktoré bude od 1. júla 2020 predsedať Rade EÚ.

Vo svojej prezentácii zdôraznil, že výskum a inovácie nikdy neboli tak vysoko medzi prioritami EÚ a nikdy sa tak nespájali s pokrokom, rastom a ekonomickou prosperitou, ako je tomu dnes. Ak nechceme zaostávať, musíme reflektovať na nové príležitosti spolupráce. EÚ potrebuje efektívnejší ERA, ktorý pritiahne a udrží excelentných výskumníkov v Európe a ktorý bude dôležitým hnacím motorom pre plné využitie európskych kapacít. Novým mottom ERA je “Mobilizácia poznatkov pre lepšiu a udržateľnú budúcnosť“ a hlavnými prioritami sú:

•    Rámcové podmienky na získavanie, šírenie a využívanie poznatkov vrátane otázok kariérneho rozvoja výskumníkov; 
•    Spoločné opatrenia na podporu výskumu a inovácií s ďalšími oblasťami politiky v globálnom kontexte;
•    Relevantnosť a viditeľnosť výskumu a inovácií pre spoločnosť;
•    Široká inklúzia.

Nemecko sa stalo prvým členským štátom EÚ, ktorý v roku 2014 prijal svoju národnú stratégiu na implementáciu ERA, ako jasný záväzok na napĺňanie jeho cieľov. Od roku 2015 ju nasledovali ďalšie krajiny EÚ. Pre Nemecko je dôležité, aby nové priority v ERA boli relevantné z dlhodobého hľadiska a uspeli aj vo vážnej svetovej konkurencii. M. Vorländer tiež označil rozmanitosť EÚ ako výhodu a silnú stránku, na ktorej by sme mali stavať. Silné a dobre fungujúce prostredie pre výskum a inovácie nedosiahneme harmonizáciou, ale skôr prepájaním a kompatibilitou.

Nemecko si kladie ERA za jednu zo svojich hlavných priorít počas nadchádzajúceho nemeckého predsedníctva v Rade EÚ. Ambíciou Nemecka je vypracovať koherentný program predsedníctva s partnermi z predsedníckeho tria, Portugalskom a Slovinskom a v úzkom partnerstve s Chorvátskom a Európskou komisiou. V októbri 2020 sa bude konať Ministerská konferencia k ERA s cieľom zabezpečiť vlastníctvo a odhodlanie pre novú víziu ERA na nasledujúce desaťročie. Nemecko tiež plánuje počas svojho predsedníctva prijať závery Rady k ERA a prijať konkrétne opatrenia známe ako „ERA majáky“ (ERA lighthouses), ktoré budú symbolom nového prístupu, aby sa ERA stala relevantným príkladom pre zainteresované strany a širšiu spoločnosť.