Iniciatíva „Európske univerzity“ bola zahájená Komisiou v roku 2017 na podporu strategických partnerstiev naprieč vysokoškolskými inštitúciami EÚ, s cieľom posilniť kvalitu a medzinárodnú konkurencieschopnosť európskeho vysokoškolského sektoru.
V celej EÚ sa financovanie na základe výkonnosti stalo čoraz populárnejším spôsobom poskytovania (časti) základného financovania vysokoškolských vzdelávacích inštitúcií. Cieľom národných vlád je povzbudenie svojich VŠ k väčšej efektívnosti, inkluzívnosti a inovatívnosti.
Zatiaľ čo európske financovanie iniciatívy pochádza primárne z programov Erasmus+, či Horizont2020 na rozvoj výskumného a inovačného rozmeru aliancií, niektoré členské štáty poskytujú aj spolufinancovanie tým vysokoškolským inštitúciám, ktoré sa zúčastňujú na alianciách.
Zo štúdie sa dozvieme :
- Analýzu systémov financovania na základe výsledkov v 27 členských štátoch EÚ
- Hodnotenie členských štátov
- Odporúčania, ako najlepšie využiť financovanie založené na výkone na dosiahnutie politických cieľov podpory európskych univerzitných aliancií na vnútroštátnej úrovni
Analýza :
Zameriava sa na tieto tri výskumné otázky:
1. Využívajú členské štáty financovanie založené na výkonnosti ?
2. Do akej miery poskytuje financovanie závislé od výkonnosti stimuly na dosiahnutie politických cieľov inklúzie a inovácie vo vyučovaní ?
3. Podporujú (alebo môžu podporovať) vnútroštátne mechanizmy financovania nadnárodné univerzitné aliancie, ako napríklad tie, ktoré boli iniciované v rámci iniciatívy „Európske univerzity“?
Zhrnutie :
1. Financovanie založené na výkonnosti sa stal rozšíreným mechanizmom a 21 systémov vysokoškolského vzdelávania uviedlo, že majú niektorú z foriem tohto financovania.
2. Systémy financovania založené na výkone stimulujú orientáciu na výkon vo vysokých školách a pomáhajú dosiahnuť výsledky, na ktoré cielia
Financovanie závislé od výkonnosti pozitívne vplýva napríklad na :
- mieru dokončenia štúdia
- skrátenie času potrebného na získanie titulu
- zlepšenie kvality výučby a vzdelávania s dôrazom na poradenstvo študentom
- zlepšenie kvality výskumu a zvýšenie počtu výstupov doktorandského štúdia
Takéto financovanie však môže mať aj nezamýšľané dôsledky, medzi ktoré patria okrem iného:
- niektoré VŠ majú tendenciu pociťovať nevýhodu z dôvodu ich veľkosti, ich regionálnej polohy a/alebo ich disciplinárneho profilu/špecializácie
- VŠ môžu vnímať kritériá výkonnosti ako konflikt s ich inštitucionálnou autonómiou;
- vyššiu administratívnu záťaž pre inštitúcie a zamestnancov v dôsledku zvýšeného podávania správ.
3. V 21 európskych systémoch vysokoškolského vzdelávania sa poskytuje cielené vnútroštátne financovanie aliancií. Sedem systémov neposkytuje cielené financovanie, ale päť z nich podporuje svoje vnútroštátne vysokoškolské inštitúcie, ktoré sú súčasťou aliancií, prostredníctvom základného financovania.
Hodnotenie Slovenska :
Pozornosť venovaná výkonnosti v systémoch základného financovania sa v Európskej únii značne líši, a preto boli štáty rozdelené do troch kategórií:
- malé (medzi 1 % až 15 %);
- stredne veľké (od 15 % do 60 %);
- veľké (od 60 % do 100 %).
Medzi šesť krajín, ktoré majú veľký podiel financovania závislých od výkonnosti patrí aj Slovensko. Percentá vyjadrujú podiel základných fondov, ktorý závisí od kritérií výkonnosti.
Spolu s Českou republikou, Gréckom, Lotyšskom, Maďarskom a Poľskom, Slovensko uhrádza (časť) 20% povinného spolufinancovania požadovaného od vysokoškolských inštitúcií v rámci aliancií a kombinuje financovanie prostredníctvom cielenej podpory a základného financovania.
Plány na zvýšenie finančných zdrojov do vzdelávania na Slovensku sa pripravujú.
Odporúčanie :
- Financovanie EÚ a jej programy nesmú nahrádzať, ale fungovať ako doplnok k primeranému verejnému základnému financovaniu, popri iných verejných a súkromných príspevkoch. Je potrebné dosiahnuť synergiu medzi EÚ a vnútroštátnym financovaním, ktoré sú rozhodujúce pre podporu európskych univerzít. Na základe informácií získaných od členov aliancií, bude finančná udržateľnosť aliancií v budúcnosti naďalej vo veľkej miere závisieť od grantov EÚ a cielených vnútroštátnych príspevkov.
- Preskúmanie možnosti inštitucionalizovaných nástrojov spolupráce, ktoré by mohli viesť k možnému právnemu štatútu aliancií inštitúcií vysokoškolského vzdelávania, ktorý by im umožnil združiť zdroje a kapacity.
Viac informácií :
Správa o systémoch financovania vysokoškolského vzdelávania
Zverejnené : 12. 4. 2023, slord