Rada EÚ prijala 25. novembra odporúčanie, ktorým vyzýva krajiny EÚ, aby zvyšovali atraktivitu a udržateľnosť kariér vo vysokoškolskom vzdelávaní s dôrazom na rozmanitosť pracovných pozícií, či podporu výučby a výskumu na rovnakej úrovni. Zároveň, odporúčanie obsahuje opatrenia na podporu expertov vo vysokoškolskom prostredí, na ich zapojenie do širšej škály kariérnych aktivít, vrátane cezhraničných vzdelávacích činností.
Akademickí pracovníci vo vysokoškolskom vzdelávaní zastávajú rozličné úlohy, ako je výučba, výskum a inovácie, vedenie a mentoring či administratívne úlohy a manažment, no ich prínos nie je vždy adekvátne ocenený. Táto nerovnosť môže spôsobiť disproporciu v kariérnych štruktúrach ako aj k celkovému spoločenskému uprednostňovaniu výskumnej činnosti na úkor pedagogickej práce a iných aktivít.
Toto odporúčanie obsahuje viaceré podporné opatrenia, ktoré by mohli vysoké školy prijať na zvýšenie atraktivity pracovných pozícií v tomto sektore, ako je zlepšenie pracovných podmienok, profesionálny rozvoj jednotlivca, zabezpečenie rovnosti pohlaví, balans medzi pracovným a osobným životom či podpora inkluzivity. Dôležitým faktorom umožňujúcim akademickým pracovníkom poskytovať kvalitnú výučbu je bezpečné, slobodné a nediskriminačné pracovné prostredie, ktoré je oslobodené od akýchkoľvek foriem obťažovania a násilia, vrátane rodovo podmieneného násilia.. Akademický personál sa často môže stretávať s neuspokojivými pracovnými podmienkami, nadmerným pracovným zaťažením či predsudkami pri hodnotení a uznávaní ich pracovnej činnosti. Na riešenie týchto problémov je, vyplývajúc z odporúčaní, potrebné zaviesť spravodlivé a transparentné pracovné podmienky v akademickom sektore pre všetkých.
Cieľom odporúčaní Rady EÚ je, okrem iného, aj zatraktívnenie kariér v oblasti výskumu a inovácií vo všetkých oblastiach, vrátane akademickej sféry a zabezpečenie uznania rozličných kariérnych smerov. Pozornosť je venovaná predovšetkým zlepšeniu pracovných podmienok, rozvoju zručností, stabilite kariéry a podpore rovnosti pohlaví, inkluzivity či zavedenie sociálnych ochranných opatrení pre príslušné cieľové skupiny. Rada EÚ takisto kladie dôraz aj na zabezpečenie rozvoja zručností a profesionálnych schopností v sektore vysokoškolského vzdelávania prostredníctvom rozličných školení či zavedením nových vyučovacích metód, napríklad prostredníctvom využitia výskumu a vytvorením inovatívnych centier pre vyučovanie na vysokých školách. Zameranie je primárne smerované na začínajúcich pracovníkov či zamestnancov na čiastočný úväzok.
Medzi odporúčaniami sa uvádza aj zváženie možnej integrácie ukazovateľov hodnotiacich mieru inovácií a kvality v rámci vzdelávania do súčasných procesov hodnotenia kvality, s využitím odborných znalostí Stálej skupiny pre ukazovatele a referenčné hodnoty.
Toto odporúčanie je prvým prijatým dokumentom v rámci balíka opatrení v oblasti vysokoškolského vzdelávania, ktorý bol navrhnutý Európskou komisiou v marci 2024. Tento balík, okrem iného, zahŕňa aj návrh na zavedenie európskeho diplomu, ktorý by bol automaticky uznávaný v celej EÚ. V rámci tejto iniciatívy by študenti mohli študovať na 2 alebo viacerých univerzitách EÚ a získať tak spoločný diplom v rámci bakalárskeho, magisterského alebo doktorandského štúdia.
- Viac informácií (ANG)
Zverejnené 03.12.2024, slord