Liga európskych výskumných univerzít (LERU) vydala novú publikáciu, v ktorej vyzdvihuje významný vplyv európskych univerzitných aliancií a prináša kľúčové odporúčania na maximalizáciu ich potenciálu.
Od roku 2017 pôsobí až 64 aliancií združujúcich vyše 560 univerzít (vrátane 8 slovenských) ako významná platforma na rozvoj Európskeho vzdelávacieho priestoru (EEA). Tieto aliancie stoja na čele dôležitých iniciatív v oblasti výučby, mobility a postupne aj cezhraničného výskumu. Navrhujú nové riadiace štruktúry, zefektívňujú digitálnu interoperabilitu a iniciujú interdisciplinárne výskumné projekty zamerané na spoločenské výzvy ako aj spoločné študijné programy, vznik nových digitálnych infraštruktúr, nových formátov mobility a certifikovaných krátkodobých kurzov.
Dôležitosť európskych univerzitných aliancií vo svojej správe „Align, act, accelerate“ vyzdvihuje aj Manuel Heitor, ktorý dokonca navrhuje, aby aliancie boli podporované v prijímaní experimentálnych prístupov s vysokým rizikom, ale aj vysokým ziskom, čím by sa z nich stali laboratóriá pre rozvoj nových poznatkov.
Napriek tomu rozvoju hlbšej cezhraničnej spolupráce univerzít ako aj vzniku spoločných diplomov stále bránia zložité právne a administratívne rámce v podobe rozdielnych národných akreditačných systémov či nejednotných právnych požiadaviek na validáciu diplomov. Zjednodušenie politík a tzv. harmonizácia jednotlivých rámcov by preto mali byť prioritou, pričom kľúčovými témami zostávajú aj inkluzívne zapojenie švajčiarskych a britských univerzít a podpora rovnosti, rozmanitosti a inklúzie (EDI). Transformáciu univerzitných aliancí by malo urýchliť aj posilnenie synergií medzi programami ako Erasmus+ a 10. rámcový program.
LERU v tejto súvislosti vyzýva európskych, národných a regionálnych politikov na zvýšenie financovania univerzitných aliancií s dôrazom na excelentnosť a konkurencieschopnosť, keďže práve aliancie môžu slúžiť ako tzv. „inkubátory inovácií“. Zároveň by sa podľa LERU mali vytvoriť aj nové systémy financovania spoločných študijných programov a inovatívnych foriem mobility na všetkých úrovniach vysokoškolského vzdelávania.
„Aliancie európskych univerzít sú základom integrovanejšieho a konkurencieschopnejšieho systému vysokoškolského vzdelávania a výskumu v Európe. Rozhodnými opatreniami na riešenie nedostatkov vo financovaní, zníženie administratívnych prekážok a podporu spolupráce môžu tieto aliancie priniesť trvalý prospech univerzitám, študentom a celej spoločnosti,“ povedal hlavný autor publikácie profesor Peter Lievens (KU Leuven).
Návrh na zvýšenie financovania pre univerzitné aliancie vo svojej správe s názvom „Much more than a market – speed, security, solidarity“ spomína aj Enrico Letta. LERU podporuje aj Lettovu myšlienku tzv. „piatej slobody“ znalostí v rámci jednotného trhu, ktorá je v súlade so širšími ambíciami EÚ integrovať vzdelávanie, výskum a inovácie. Pri realizácii iniciatív, ako je európsky titul (podľa Lettu „základným kameň piatej slobody“) či právny štatút aliancií však podľa LERU musíme byť ešte opatrní – a to najmä preto, aby bola zachovaná inštitucionálna autonómia a zabránilo sa nadmernej regulácii.
Akékoľvek nové iniciatívy uľahčujúce spoločné výučbové programy a tituly by podľa LERU mali vychádzať z opatrení, ktoré sú už k dispozícii v rámci bolonského procesu. Zabezpečenie kvality spoločných diplomov by napr. malo vychádzať z osvedčeného európskeho prístupu k zabezpečeniu kvality spoločných programov a vznik nových vzdelávacích štruktúr by mal byť zároveň podporený rozvojom udržateľných kariér vo vysokoškolskom vzdelávaní ako aj vo výskume. Tejto téme sa vo svojich odporúčaniach venuje aj Rada EÚ.
Zverejnené 06.12.2024, slord