Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli

ERA PORTÁL SLOVENSKO

Nový nástroj na podporu digitálneho vyučovania a učenia sa v školách: SELFIE



Európska komisia (EK) predstavila nový nástroj, ktorý má pomôcť všetkým školám v EÚ, ako aj v Rusku, Gruzínsku a Srbsku zhodnotiť, ako využívajú digitálne technológie na vyučovanie a učenia sa. Nástroj SELFIE (t.j. sebareflexia týkajúca sa účinného vzdelávania prostredníctvom podpory inovatívnych vzdelávacích technológií) bude v EÚ ponúknutý 76,7 miliónom študentom a učiteľom na 250.000 školách, pričom jeho používanie je na dobrovoľnom základe. Nástroj sa teraz zavádza v 24 jazykoch EÚ a v budúcnosti budú nasledovať ďalšie jazykové verzie. Na plateforme SELFIE sa môže každá zainteresovaná škola (vyššie stredné, stredné a odborné učilištia) zaregistrovať a začať viesť sebareflexiu prostredníctvom nástroja SELFIE. Cieľom EK je do konca roka 2019 osloviť 1 milión študentov, učiteľov a riaditeľov škôl.

Nástroj SELFIE bol už spustený na strednej škole Klementina Hoffmanowa vo Varšave. Komisár pre vzdelávanie, kultúru, mládež a šport, Tibor Navracsics, sa vyjadril, že SELFIE môže našim školám pomôcť účelne a komplexne začleniť technológie do vyučovania a učenia sa. Vďaka tomu, že bude zhromažďovať myšlienky vedúcich pracovníkov škôl, učiteľov a žiakov, môže významne prispieť k tomu, aby vzdelávanie v Európe bolo adekvátne pre digitálny vek. SELFIE pomôže posilniť digitálne zručnosti Európanov, čo je kľúčové, ak chceme všetkým sprístupniť príležitosti globalizovanej vedomostnej ekonomiky. Zároveň ide o nevyhnutný predpoklad budovania spoločností, v ktorých sú ľudia samostatnými a rozhodujúcimi používateľmi nových technológií, a nie pasívnymi spotrebiteľmi.

SELFIE je jednou z 11 iniciatív Akčného plánu digitálneho vzdelávania, ktorý EK predložila v januári tohto roka. Cieľom akčného plánu je podporiť digitálne zručnosti v Európe a podporiť inovačné využívanie digitálnych technológií vo výučbe a učení.

Ako SELFIE funguje

Keď sa škola rozhodne používať SELFIE, žiaci, riaditelia a učitelia vyplnia dotazník so sériou krátkych vyhlásení s cieľom posúdiť, či sa technológia používa vo výučbe a učení. Nástroj má modulárny charakter. Školy si môžu vybrať zo série voliteľných výkazov a pridať až 8 prispôsobených otázok, ktoré vyhovujú ich potrebám a prioritám. Vyplnenie dotazníika trvá približne 20 až 30 minút. Škola potom dotane na mieru vypracovanú správu s výsledkami. Správa, ktorú pre danú školu vygeneruje nástroj SELFIE, môže byť využitá v dialógu v rámci školskej komunity a definovať kroky na zlepšenie využívania digitálnych technológií na lepšie vzdelávanie. To by mohlo zahŕňať osobitnú odbornú prípravu učiteľov alebo podporu študentov v otázkach, akou je napríklad bezpečnosť online. Všetky odpovede na SELFIE sú anonymné a nezbierajú sa žiadne osobné údaje. Údaje nebudú použité na hodnotenie a zoraďovanie škôl či vzdelávacích systémov.

Ďalšie kroky

SELFIE je už k dispozícii v školách v Srbsku a od začiatku budúceho roka bude k dispozícii všetkým krajinám v regióne západného Balkánu. Prvá konferencia SELFIE sa uskutoční 4. – 5. apríla 2019 v Madride v spolupráci s španielskym ministerstvom školstva. Podujatie pomocou tohto nástroja spojí školy z celej Európy a spätná väzba sa využije na jeho ďalšie zlepšenie.

Komisia bude tiež rozvíjať podporné materiály pre školy, ktoré im po dokončení SELFIE pomôžu podniknúť kroky potrebné na zlepšenie ich využívania digitálnych technológií. Ďalej EK skúma potenciálne synergie s existujúcimi sieťami učiteľov a škôl, najmä prostredníctvom eTwinningu, online platformy podporovanej programom Erasmus+, ktorý sa rozrástol do najväčšej siete učiteľov na svete.

Súvislosti

Komisia s cieľom vyvinúť nástroj SELFIE spolupracovala s ministerstvami školstva a komunitou odborníkov na digitálne vzdelávanie z celej Európy. Partnerské inštitúcie zahŕňajú Európsku nadáciu pre odborné vzdelávanie (ETF), Európske stredisko pre rozvoj odborného vzdelávania (CEDEFOP) a UNESCO Inštitút pre informačné technológie vo vzdelávaní.

Skúšobná verzia nástroja bola v minulom roku testovaná 650 školami v 14 krajinách. Tento test priniesol 67 000 návrhov k ďalšiemu zjednodušeniu a zlepšeniu nástroja. Spätná väzba bola integrovaná do aktuálnej verzie, ktorá sa zavádza dnes.

Pre viac informácií: