Dňa 9. decembra 2020 predstavila Európska komisia svoju Stratégiu udržateľnej a inteligentnej mobility. Súčasťou stratégie je akčný plán 82 iniciatív, ktorý bude viesť aktivity počas nasledujúcich štyroch rokov.
Táto stratégia je základom toho, ako môže dopravný systém EÚ dosiahnuť zelenú a digitálnu transformáciu a lepšie odolávať budúcim krízam. Ako sa uvádza v Európskej zelenej dohode, výsledkom bude 90% zníženie emisií do roku 2050. To sa má dosiahnuť vďaka inteligentnému, konkurencieschopnému, bezpečnému, prístupnému a cenovo dostupnému dopravnému systému.
Napredovanie európskeho dopravného systému smerom k inteligentnej a udržateľnej budúcnosti zabezpečia konkrétne míľniky:
do roku 2030:
- na európskych cestách bude aspoň 30 miliónov automobilov s nulovými emisiami,
- 100 európskych miest bude klimaticky neutrálnych,
- vysokorýchlostná železničná doprava sa v celej Európe zdvojnásobí,
- plánované kolektívne cestovanie v prípade ciest do 500 km by malo byť uhlíkovo neutrálne,
- automatizovaná mobilita sa bude prevádzkovať vo veľkom rozsahu,
- námorné plavidlá s nulovými emisiami budú pripravené vstúpiť na trh,
do roku 2035:
- veľké lietadlá s nulovými emisiami budú pripravené vstúpiť na trh,
do roku 2050:
- takmer všetky automobily, dodávky, autobusy, ako aj nové ťažké vozidlá budú mať nulové emisie,
- železničná nákladná doprava sa zdvojnásobí,
- bude v prevádzke plne funkčná, multimodálna transeurópska dopravná sieť (TEN-T) pre udržateľnú a inteligentnú dopravu s vysokorýchlostnou prepojenosťou.
Na to, aby sa tieto ciele stali realitou, sa v stratégii identifikuje celkom 82 iniciatív v 10 kľúčových oblastiach činnosti („hlavné iniciatívy“), pričom každá zahŕňa konkrétne čiastkové opatrenia. Tieto kľúčové oblasti sa zameriavajú na udržateľnosť, inteligentný dizajn a odolnosť dopravy. V praxi to znamená napríklad budovať letiská a prístavy s nulovými emisiami, podnecovať inovácie a využívanie údajov a umelej inteligencie na inteligentnejšiu mobilitu alebo zaistiť cenovú dostupnosť a prístupnosť novej mobility vo
Súvislosti
Keďže doprava prispieva približne 5 % k HDP EÚ a v Európe zamestnáva viac ako 10 miliónov ľudí, dopravný systém má zásadný význam pre európske podniky a globálne dodávateľské reťazce. Zároveň však zaň naša spoločnosť platí nemalú cenu: emisie skleníkových plynov a znečisťujúcich látok, hluk, dopravné nehody či dopravné zápchy. V súčasnosti predstavujú emisie z dopravy približne štvrtinu celkových emisií skleníkových plynov v EÚ.
Tento tlak na transformáciu dopravy prichádza v čase, keď celý sektor stále trpí dôsledkami krízy ochorenia COVID-19. Vďaka zvýšeným verejným a súkromným investíciám do modernizácie a ekologizácie našich flotíl a infraštruktúry a posilnením jednotného trhu máme dnes historickú príležitosť urobiť európsku dopravu nielen udržateľnejšou, ale aj konkurencieschopnejšou na globálnej úrovni a odolnejšou voči akýmkoľvek budúcim otrasom.
Je tiež nevyhnutné, aby mobilita bola prístupná a cenovo dostupná pre všetkých, aby vidiecke a vzdialené regióny zostali prepojené a aby toto odvetvie ponúkalo dobré sociálne podmienky a poskytovalo atraktívne pracovné miesta.
Viac informácii: