Podpredseda Európskej komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič predstavil 17. mája 2018 tretí a posledný súbor opatrení zameraných na modernizáciu európskeho dopravného systému. Komisia chce týmito iniciatívami zabezpečiť hladký prechod na bezpečný, čistý, prepojený a automatizovaný systém mobility. Komisia nimi zároveň vytvára prostredie, ktoré európskym firmám umožní vyrábať tie najlepšie, najčistejšie a najviac konkurencieschopné výrobky.
Tretím balíkom opatrení v oblasti mobility sa realizuje nová stratégia priemyselnej politiky zo septembra 2017 a završuje sa proces, ktorý sa začal stratégiou pre nízkoemisnú mobilitu v roku 2016 a pokračoval predošlými balíkmi Európa v pohybe v máji a v novembri 2017. Všetky tieto iniciatívy tvoria jednotný súbor ucelených politík, ktoré riešia mnohé vzájomne prepojené aspekty nášho systému mobility. Dnešný balík pozostáva z:
- oznámenia, v ktorom sa predstavuje nový rámec politiky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na roky 2020 – 2030. Sprevádzajú ho dve legislatívne iniciatívy zamerané na bezpečnosť vozidiel a chodcov a riadenie bezpečnosti cestnej infraštruktúry;
- oznámenia o prepojenej a automatizovanej mobilite, aby sa Európa stala svetovým lídrom v plne autonómnych a bezpečných systémoch mobility;
- legislatívnych iniciatív týkajúcich sa noriem CO2 pre nákladné vozidlá, ich aerodynamických vlastností, označovania pneumatík a spoločnej metodiky porovnávania cien pohonných hmôt. Tie dopĺňa strategický akčný plán pre batérie. Všetky tieto opatrenia opätovne potvrdzujú cieľ EÚ znížiť emisie skleníkových plynov v doprave a dodržať záväzky vyplývajúce z Parížskej dohody.
- dvoch legislatívnych iniciatív, ktoré vytvoria digitálne prostredie pre výmenu informácií v doprave.
- legislatívnej iniciatívy na zjednodušenie povoľovacích postupov pre projekty na základnej transeurópskej dopravnej sieti (TEN-T).
Tu je úplný zoznam iniciatív. Na podporu týchto iniciatív bude v rámci Nástroja na prepájanie Európy vyhlásená výzva na predkladanie návrhov v hodnote 450 miliónov eur zameraná na projekty bezpečnosti cestnej premávky, digitalizácie a multimodálnej dopravy v členských štátoch. Výzva bude otvorená do 24. októbra 2018.
Podpredseda Komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič vyhlásil: „Mobilita prekračuje nové technologické hranice. Vďaka poslednému súboru návrhov v rámci energetickej únie pomáhame nášmu priemyslu udržať si vedúce postavenie. Vytváraním kľúčových technologických riešení, vrátane udržateľných batérií, ako aj zavádzaním kľúčovej infraštruktúry sa priblížime k nulovej úrovni v troch oblastiach: pri emisiách, preťažení a nehodách.“
Bezpečná mobilita
Hoci počet obetí nehôd na cestách klesol od roku 2001 na menej ako polovicu, aj tak na cestách EÚ prišlo v roku 2017 o život 25 300 ľudí a ďalších 135 000 sa vážne zranilo. Komisia sa preto opatreniami s výraznou európskou pridanou hodnotou rozhodla prispieť k bezpečnosti na cestách a posilneniu Európy, ktorá chráni. Komisia navrhuje, aby boli nové modely vozidiel vybavené 19 zdokonalenými bezpečnostnými prvkami, ako je zdokonalená záchranná brzda a asistenčný systém udržiavania v jazdnom pruhu pre autá alebo systémy detekcie chodcov a cyklistov pre nákladné vozidlá (tu je úplný zoznam). Okrem toho Komisia pomáha členským štátom systematicky identifikovať nebezpečné úseky ciest a lepšie zacieliť investície. Tieto dve opatrenia by mohli v období rokov 2020 – 2030 zachrániť až 10 500 životov a zabrániť približne 60 000 vážnym zraneniam. Tým by sa EÚ priblížila k svojmu dlhodobému cieľu dosiahnuť do roku 2050 takmer nulovú mieru úmrtnosti a závažných zranení („vízia nulovej nehodovosti“).https://ec.europa.eu/docsroom/documents/29343
Čistá mobilita
Na dokončenie svojho programu nízkoemisnej mobility Komisia predkladá vôbec prvé emisné normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá. V roku 2025 budú musieť byť priemerné emisie CO2 z nových nákladných vozidiel o 15 % nižšie ako v roku 2019. Na rok 2030 sa navrhuje stanoviť orientačný cieľ zníženia emisií v porovnaní s rokom 2019 najmenej o 30 %. Tieto ciele sú v súlade so záväzkami, ktoré EÚ vyplývajú z Parížskej dohody, a zároveň umožňujú dopravným spoločnostiam – najmä malým a stredným podnikom – výrazne ušetriť vďaka nižšej spotrebe pohonných hmôt (25 000 EUR za päť rokov). Komisia sa usiluje o ďalšie zníženie emisií CO2 aj tým, že zjednodušuje podmienky pre vývoj aerodynamickejších nákladných vozidiel a zlepšuje označovanie pneumatík. Okrem toho predkladá všestranný akčný plán pre batérie, ktorý umožní v Európe vytvoriť konkurencieschopný a udržateľný „ekosystém batérií“.
Prepojená a automatizovaná mobilita
Autá a ostatné vozidlá sú čoraz častejšie vybavené asistenčnými systémami a v dohľadnej budúcnosti sa očakáva príchod plne autonómnych vozidiel. Komisia dnes navrhuje prijať stratégiu, ktorej cieľom je urobiť z Európy svetového lídra v plne automatizovaných a prepojených systémoch mobility. Stratégia sa sústreďuje na novú úroveň spolupráce medzi účastníkmi cestnej premávky, ktorá by mohla nesmierne obohatiť celý systém mobility. Doprava bude bezpečnejšia, čistejšia, lacnejšia a dostupnejšia pre starších ľudí, ako aj ľudí so zníženou pohyblivosťou. Navyše Komisia navrhuje plne digitalizovať prostredie výmeny informácií v nákladnej doprave. Tým sa obmedzí byrokracia a vytvoria digitálne informačné toky pre logistické operácie.
Ďalšie informácie
Európa v pohybe: otázky a odpovede na iniciatívy Komisie