Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli

ERA PORTÁL SLOVENSKO

Prečo je vytvorenie Európskeho fondu pre konkurencieschopnosť najefektívnejšia možnosť?



Zdroj: Európska komisia

Výskumná služba Európskeho parlamentu (EPRS) zverejnila hodnotenie vplyvov Európskej komisie, ktoré sprevádza návrhy nového viacročného finančného rámca EÚ na obdobie 2028 – 2034. Hodnotenie sa zameriava na návrhy Európskeho fondu pre konkurencieschopnosť a návrh nasledujúceho programu Horizont Európa. 

Východiská návrhu nového investičného rámca

Hodnotenie vychádza z konštatovania, že Európska únia:

  • zaostáva v technologickom rozvoji, inováciách a trhovej dynamike,
  • čelí slabšej priemyselnej kapacite,
  • zápasí s výraznou medzerou produktivity voči globálnym konkurentom,
  • využíva zložitý a nekoordinovaný systém financovania, ktorý znižuje účinnosť rozpočtových výdavkov.

Nový fond pre konkurencieschopnosť má preto zjednotiť 14 existujúcich nástrojov a vytvoriť 1 rámec s väčšou investičnou kapacitou a jasnejšou orientáciou na strategické technológie a sektory.

Identifikácia problémov

Hodnotenie Komisie pomenúva 5 hlavných problémov:

  1. nedostatočná podpora pozdĺž celého investičného procesu,
  2. zložitá a nekoordinovaná štruktúra financovania,
  3. inovačná medzera a nedostatočné investovanie do výskumu,
  4. závislosť  v strategických technológiách a materiáloch,
  5. vysoké investičné nároky spojené s dekarbonizáciou, digitalizáciou, odolnosťou a bezpečnosťou.

Tieto problémy súvisia s 8 základnými príčinami, medzi ktoré patria najmä: rozdrobenosť podpory, nedostatočné súkromné investície, komplikované podmienky prístupu k financovaniu EÚ, nízka flexibilita nástrojov, kapacitné obmedzenia či slabý prenos výsledkov výskumu do praxe.

Komisia stanovuje 2 všeobecné ciele: 

  1. vytvoriť jednotnú investičnú kapacitu 
  2. mobilizovať ďalšie zdroje financovania

Takisto boli stanovené aj 3 špecifické ciele zamerané na podporu investícií, zjednodušenie pravidiel a prioritizáciu strategických oblastí. Dokument však neobsahuje detailnejšie operačné ukazovatele.

Posudzované možnosti a preferované riešenie

Komisia porovnala 3 alternatívy:

  • Zlepšená koordinácia existujúcich programov

Programy by zostali samostatné, zlepšila by sa len koordinácia medzi nimi.

  • Spoločné pravidlá a posilnená koordinácia

Vybrané pravidlá by sa harmonizovali, no štruktúra 14 programov by sa nezmenila.

  • Zlúčenie programov do jedného fondu

Vznikol by jednotný fond so spoločnou správou a tematickými oknami podľa priorít. Finančné nástroje a záruky by boli dostupné naprieč celým fondom.

Analýza označuje zlúčenie programov za najefektívnejšiu možnosť, ktorá najlepšie spĺňa cieľ posilniť konkurencieschopnosť EÚ. Upozorňuje však na vyššie jednorazové náklady spojené so zmenou systému.

Dopady na podniky a výskumné organizácie

Očakáva sa, že zmeny zasiahnu približne 1 milión malých a stredných podnikov, v ktorých pracuje okolo 3,5 milióna zamestnancov. Firmy sa budú musieť prispôsobiť novým pravidlám, čo si vyžiada jednorazové náklady. Z dlhodobého hľadiska sa však predpokladajú tieto výhody:

  • jednoduchší prístup k financovaniu,
  • rýchlejšie administratívne procesy,
  • nižšia administratívna záťaž.

Výskumné organizácie by mali profitovať zo zjednotených pravidiel a postupov. Prechodné obdobie však môže priniesť vyššiu organizačnú záťaž pre subjekty s obmedzenými kapacitami.

Konzultácie a preferencia

Komisia zorganizovala rozsiahlu verejnú konzultáciu, v rámci ktorej získala 2 034 odpovedí a 462 pozičných dokumentov. Doplnila ju séria cielených konzultácií so zástupcami priemyslu, výskumu, MSP a verejných orgánov. Materiál zároveň uvádza obmedzenia, ktoré ovplyvňujú úplnosť dátovej základne – najmä rozdielnu kvalitu hodnotení jednotlivých programov, potrebu pracovať s odhadmi a chýbajúce informácie o budúcich riadiacich mechanizmoch.

Pri preferovanej možnosti zlúčenia programov do jedného fondu sa očakáva posilnenie investičnej kapacity, lepšie nasmerovanie podpory do strategických technológií a sektorov a zníženie roztrieštenosti financovania. Legislatívne návrhy Európskej komisie sú v súlade s preferovanou možnosťou politiky, ktorú dopadová štúdia identifikuje ako najvhodnejšiu, teda so zriadením jednotného Európskeho fondu pre konkurencieschopnosť.

Celé znenie brífingu

Zverejnené 01.12.2025