Dňa 1. októbra 2020 sa uskutočnilo zasadnutie pracovnej skupiny IGLO pre vysokoškolské vzdelávanie. Zasadnutie bolo zamerané na predstavenie nového Akčného plánu pre digitálne vzdelávanie (Digital Education Action Plan, DEAP) a oznámenia o Európskom vzdelávacom priestore (European Education Area, EEA).
Oba dokumenty boli zverejnené Európskou komisiou dňa 30. septembra 2020, zároveň s oznámením o novom Európskom výskumnom priestore (ERA).
Pozvanou rečníčkou bola Sumathi Subramaniam, vyslaná národná expertka Nórska a policy officer, oddelenie pre vysokoškolské vzdelávanie Generálneho riaditeľstva EK pre vzdelávanie, mládež, šport a kultúru (DG EAC).
Oznámenie o Európskom vzdelávacom priestore: Vytvorenie európskeho vzdelávacieho priestoru do roku 2025 a prispôsobenie vzdelávania a odbornej prípravy digitálnemu veku
Sumathi Subramaniam predstavila nedávno zverejnené oznámenie o Európskom vzdelávacom priestore. Zdôraznila, že oznámenie predstavuje víziu, ktorej bude nasledovať rozvíjanie konkrétnych akcií pre jeho implementáciu.
Európsky vzdelávací priestor podopiera šesť rozmerov: kvalita, začlenenie a rodová rovnosť, zelená a digitálna transformácia, učitelia, vysokoškolské vzdelávanie, silnejšia Európa vo svete.
- KVALITA – cieľom je posilniť získavanie kvalitných digitálnych zručností a rôznorodých prierezových zručností Európanov. Dimenzia je spojená i s kvalitnou študijnou mobilitou, ktorá momentálne čelí mnohým prekážkam, ako napríklad jazyk, problémy s prístupnosťou, environmentálna udržateľnosť, kombinácia mobility s vhodnými učebnými osnovami a pod. Dimenzia kvality je spojená aj s európskymi hodnotami – v Európe kladieme veľký dôraz na opatrnosť, dbáme na pluralistické a kritické myslenie, bezpečnosť a dodržiavanie zásad súkromia (GDPR). Sú to zásady zodpovedajúce európskemu spôsobu myslenia a práce a budú zakomponované v nových aktivitách.
- ZAČLENENIE A RODOVÁ ROVNOSŤ – predstavuje prierezovú politickú oblasť: pokrýva mnohé oblasti, vrátane podpory vzdelávania ľudí zo znevýhodneného prostredia, z vidieckeho prostredia, utečencov či opätovného návratu dospelých k vzdelávaniu alebo rekvalifikácii. Patrí sem tiež otázka postavenia žien vo vyššom vzdelávaní v oblasti inžinierstva a IKT, obsadzovanie vedúcich pozícií vo vysokoškolských inštitúciách a pod. Dimenzia zahŕňa systém otvoreného vzdelávania voči všetkým typom minoritných skupín.
- ZELENÁ A DIGITÁLNA TRANSFORMÁCIA – mnohým Európanom chýbajú digitálne zručnosti, ktoré nie sú samozrejmosťou ani u pracovníkov pôsobiacich vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pri digitálnom prechode je potrebné, aby mali tieto zručnosti absolventi všetkých oblastí vzdelávania, nielen v odbore IKT. Dimenzia je spojená so zmenou celého ekonomického modelu – bez ohľadu na to, aké opatrenia prijmeme, musíme mať na pamäti zelenú a digitálnu transformáciu, opatrenia na zabezpečenie „zelených“ zručností a klimatickú neutralitu. Vzdelávanie musí byť prepojené s oblasťou udržateľnosti životného prostredia.
- UČITELIA A PEDAGOGICKÍ PRACOVNÍCI – pozornosť bude venovaná dôchodkovým systémom pedagógov, podpore ich zahraničnej mobility a vytváraniu digitálneho vzdelávacieho obsahu. Pandémia COVID-19 ukázala veľkú výzvu v tom, že digitálna forma vzdelávania študentov neposkytuje dostatočný priestor na interakciu medzi učiteľom a študentom. Dizajn obsahu vyučovacích hodín potrebuje zmenu, aby dokázal zapojiť študenta do priebehu vyučovania a udržať jeho pozornosť.
- VYSOKOŠKOLSKÉ VZDELÁVANIE – je potrebné prehĺbenie spolupráce medzi inštitúciami vysokoškolského vzdelávania, vrátane vytvárania spoločných študijných programov, automatické uznávanie kvalifikácií, ako aj silnejšia podpora vzdelávacích programov v oblasti digitálnych zručností.
- SILNEJŠIA EURÓPA VO SVETE – ide o geopolitickú dimenziu, v rámci ktorej sa bude klásť dôraz na spoluprácu s partnerskými štátmi v rámci európskej politiky susedstva, Západného Balkánu a Afriky.
V oznámení sa stanovujú prostriedky a čiastkové ciele na dosiahnutie európskeho vzdelávacieho priestoru do roku 2025 s podporou európskeho Plánu obnovy (Next Generation EU) a programu Erasmus+. Aktivity načrtnuté v oznámení o EEA budú implementované v synergii s DEAP a ERA, pričom podporu budú čerpať z aj programu Horizon Europe, štrukturálnych fondov (EŠIF) a ďalších nástrojov.
Úsilie o vytvorenie európskeho vzdelávacieho priestoru bude fungovať v súčinnosti s programom v oblasti zručností pre Európu, obnovenou politikou odborného vzdelávania a prípravy a Európskym výskumným priestorom (ERA).
Ide o vysoko prierezové témy, ktorých úspešná implementácia predpokladá systémovú spoluprácu jednotlivých generálnych riaditeľstiev EK, predovšetkým DG EAC a DG RTD, ale aj DG EMPL.
Akčný plán pre digitálne vzdelávanie (2021 – 2027)
V akčnom pláne digitálneho vzdelávania sa navrhuje súbor iniciatív pre kvalitné, inkluzívne a prístupné digitálne vzdelávanie v Európe. Ide o výzvu na intenzívnejšiu spoluprácu medzi členskými štátmi na európskej úrovni, so zainteresovanými stranami a medzi zainteresovanými stranami navzájom, aby boli systémy vzdelávania a odbornej prípravy skutočne pripravené na digitálny vek. V dôsledku krízy spôsobenej koronavírusom sa dištančné vzdelávanie dostalo do centra vzdelávacích postupov. Tým sa odhalila naliehavá potreba zlepšiť digitálne vzdelávanie ako kľúčový strategický cieľ pre kvalitnú výučbu a učenie sa v digitálnom veku. Po fáze núdzových riešení vynútených pandémiou potrebujeme strategický a dlhodobý prístup k digitálnemu vzdelávaniu a odbornej príprave.
Akčný plán má dve dlhodobé strategické priority:
- podpora rozvoja vysokovýkonného ekosystému digitálneho vzdelávania a
- posilnenie digitálnych kompetencií na digitálnu transformáciu.
S cieľom posilniť spoluprácu a výmenu v oblasti digitálneho vzdelávania na úrovni EÚ zriadi Komisia európske centrum digitálneho vzdelávania, ktoré podporí spoluprácu a synergie medzi oblasťami politiky týkajúcimi sa digitálneho vzdelávania, vytvorí sieť vnútroštátnych poradenských služieb a posilní dialóg medzi zainteresovanými stranami z verejného a súkromného sektora.
V rámci implementácie DEAP budú spustené aktivity, ktoré sú vzájomne prepojené s EEA. Konkrétne príklady:
- Európska karta študenta. Je nástrojom určeným na uľahčovanie priebehu študentskej mobility. Podporovať bude aj digitalizáciu procesov, spoločne s mobilnou aplikáciou Erasmus Mobility App.
- Európsky prístup k mikroosvedčeniam. Mikroosvedčenia sú kurzy odbornej prípravy, ktoré sú kratšie, cielenejšie a často online. Cieľom je pripraviť európske normy, ktoré môžu pomôcť s uznávaním výsledkov takýchto kurzov. Mikroosvedčenia v súčasnom štádiu vývoja nepovedú k získaniu plnohodnotného vysokoškolského diplomu, sú skôr doplnkom k riadnemu štúdiu. Európska komisia sa však zaoberá otázkou, akú rolu by mali hrať vysoké školy v udeľovaní mikroosvedčení. Tie sú v súčasnosti často poskytované súkromnými spoločnosťami za poplatok. Taktiež je potrebné prispôsobovať ich potrebám trhu práce.
- Podpora pôsobenia žien v oblasti technológií. Cieľom je podporovať ženy v zotrvaní pri štúdiu technických odborov a ich uplatnenie na trhu práce. Taktiež by malo byť zabezpečené, aby pri odovzdávaní vedomostí neboli citeľné rodové stereotypy.
- Vytváranie centier digitálneho vzdelávania / Digital Education Hubs. Budú to centrá zamerané na zdieľanie skúseností a poznatkov. Zároveň budú podporovať vznik vlastných európskych online platforiem, ktoré by mohli konkurovať podobným platformám, ktoré v súčasnosti pochádzajú najmä z USA.
Ďalšie kroky
Obe iniciatívy budú podkladom aj pre tretí európsky samit o vzdelávaní, ktorý Komisia zorganizuje online 10. decembra 2020. Stretnú sa na ňom ministri a kľúčové zainteresované strany, aby diskutovali o tom, ako pripraviť vzdelávanie a odbornú prípravu na digitálny vek.
Viac informácií: