Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli

ERA PORTÁL SLOVENSKO

Zápis zo zasadnutia pracovnej skupiny IGLO pre vysokoškolské vzdelávanie



IGLO LOGO

Dňa 1. októbra 2020 sa uskutočnilo zasadnutie pracovnej skupiny IGLO pre vysokoškolské vzdelávanie. Zasadnutie bolo zamerané na predstavenie nového Akčného plánu pre digitálne vzdelávanie (Digital Education Action Plan, DEAP) oznámenia o Európskom vzdelávacom priestore (European Education Area, EEA).

Oba dokumenty boli zverejnené Európskou komisiou dňa 30. septembra 2020, zároveň s oznámením o novom Európskom výskumnom priestore (ERA).

Pozvanou rečníčkou bola Sumathi Subramaniam, vyslaná národná expertka Nórska a policy officer, oddelenie pre vysokoškolské vzdelávanie Generálneho riaditeľstva EK pre vzdelávanie, mládež, šport a kultúru (DG EAC).

Oznámenie o Európskom vzdelávacom priestore: Vytvorenie európskeho vzdelávacieho priestoru do roku 2025 a prispôsobenie vzdelávania a odbornej prípravy digitálnemu veku

Sumathi Subramaniam predstavila nedávno zverejnené oznámenie o Európskom vzdelávacom priestore. Zdôraznila, že oznámenie predstavuje víziu, ktorej bude nasledovať rozvíjanie konkrétnych akcií pre jeho implementáciu.

Európsky vzdelávací priestor podopiera šesť rozmerov: kvalita, začlenenie a rodová rovnosť, zelená a digitálna transformácia, učitelia, vysokoškolské vzdelávanie, silnejšia Európa vo svete.

  1. KVALITA –  cieľom je posilniť získavanie kvalitných digitálnych zručností a rôznorodých prierezových zručností Európanov. Dimenzia je spojená i s kvalitnou študijnou mobilitou, ktorá momentálne čelí mnohým prekážkam, ako napríklad jazyk, problémy s prístupnosťou, environmentálna udržateľnosť, kombinácia mobility s vhodnými učebnými osnovami a pod. Dimenzia kvality je spojená aj s európskymi hodnotami – v Európe kladieme veľký dôraz na opatrnosť, dbáme na pluralistické a kritické myslenie, bezpečnosť a dodržiavanie zásad súkromia (GDPR). Sú to zásady zodpovedajúce európskemu spôsobu myslenia a práce a budú zakomponované v nových aktivitách.
  2. ZAČLENENIE A RODOVÁ ROVNOSŤ –  predstavuje prierezovú politickú oblasť: pokrýva mnohé oblasti, vrátane podpory vzdelávania ľudí zo znevýhodneného prostredia, z vidieckeho prostredia, utečencov či opätovného návratu dospelých k vzdelávaniu alebo rekvalifikácii. Patrí sem tiež otázka postavenia žien vo vyššom vzdelávaní v oblasti inžinierstva a IKT, obsadzovanie vedúcich pozícií vo vysokoškolských inštitúciách a pod. Dimenzia zahŕňa systém otvoreného vzdelávania voči všetkým typom minoritných skupín.
  3. ZELENÁ A DIGITÁLNA TRANSFORMÁCIA – mnohým Európanom chýbajú digitálne zručnosti, ktoré nie sú samozrejmosťou ani u pracovníkov pôsobiacich vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pri digitálnom prechode je potrebné, aby mali tieto zručnosti absolventi všetkých oblastí vzdelávania, nielen v odbore IKT. Dimenzia je spojená so zmenou celého ekonomického modelu – bez ohľadu na to, aké opatrenia prijmeme, musíme mať na pamäti zelenú a digitálnu transformáciu, opatrenia na zabezpečenie „zelených“ zručností a klimatickú neutralitu. Vzdelávanie musí byť prepojené s oblasťou udržateľnosti životného prostredia.
  4. UČITELIA A PEDAGOGICKÍ PRACOVNÍCI – pozornosť bude venovaná dôchodkovým systémom pedagógov, podpore ich zahraničnej mobility a vytváraniu digitálneho vzdelávacieho obsahu. Pandémia COVID-19 ukázala veľkú výzvu v tom, že digitálna forma vzdelávania študentov neposkytuje dostatočný priestor na interakciu medzi učiteľom a študentom. Dizajn obsahu vyučovacích hodín potrebuje zmenu, aby dokázal zapojiť študenta do priebehu vyučovania a udržať jeho pozornosť.
  5. VYSOKOŠKOLSKÉ VZDELÁVANIE –  je potrebné prehĺbenie spolupráce medzi inštitúciami vysokoškolského vzdelávania, vrátane vytvárania spoločných študijných programov, automatické uznávanie kvalifikácií, ako aj silnejšia podpora vzdelávacích programov v oblasti digitálnych zručností.
  6. SILNEJŠIA EURÓPA VO SVETE – ide o geopolitickú dimenziu, v rámci ktorej sa bude klásť dôraz na spoluprácu s partnerskými štátmi v rámci európskej politiky susedstva, Západného Balkánu a Afriky.

V oznámení sa stanovujú prostriedky a čiastkové ciele na dosiahnutie európskeho vzdelávacieho priestoru do roku 2025 s podporou európskeho Plánu obnovy (Next Generation EU) a programu Erasmus+. Aktivity načrtnuté v oznámení o EEA budú implementované v synergii s DEAP a ERA, pričom podporu budú čerpať z aj programu Horizon Europe, štrukturálnych fondov (EŠIF) a ďalších nástrojov.

Úsilie o vytvorenie európskeho vzdelávacieho priestoru bude fungovať v súčinnosti s programom v oblasti zručností pre Európu, obnovenou politikou odborného vzdelávania a prípravy a Európskym výskumným priestorom (ERA).

Ide o vysoko prierezové témy, ktorých úspešná implementácia predpokladá systémovú spoluprácu jednotlivých generálnych riaditeľstiev EK, predovšetkým DG EAC a DG RTD, ale aj DG EMPL.

Akčný plán pre digitálne vzdelávanie (2021 – 2027)

V akčnom pláne digitálneho vzdelávania sa navrhuje súbor iniciatív pre kvalitné, inkluzívne a prístupné digitálne vzdelávanie v Európe. Ide o výzvu na intenzívnejšiu spoluprácu medzi členskými štátmi na európskej úrovni, so zainteresovanými stranami a medzi zainteresovanými stranami navzájom, aby boli systémy vzdelávania a odbornej prípravy skutočne pripravené na digitálny vek. V dôsledku krízy spôsobenej koronavírusom sa dištančné vzdelávanie dostalo do centra vzdelávacích postupov. Tým sa odhalila naliehavá potreba zlepšiť digitálne vzdelávanie ako kľúčový strategický cieľ pre kvalitnú výučbu a učenie sa v digitálnom veku. Po fáze núdzových riešení vynútených pandémiou potrebujeme strategický a dlhodobý prístup k digitálnemu vzdelávaniu a odbornej príprave.

Akčný plán má dve dlhodobé strategické priority:

  1. podpora rozvoja vysokovýkonného ekosystému digitálneho vzdelávania a
  2. posilnenie digitálnych kompetencií na digitálnu transformáciu.

S cieľom posilniť spoluprácu a výmenu v oblasti digitálneho vzdelávania na úrovni EÚ zriadi Komisia európske centrum digitálneho vzdelávania, ktoré podporí spoluprácu a synergie medzi oblasťami politiky týkajúcimi sa digitálneho vzdelávania, vytvorí sieť vnútroštátnych poradenských služieb a posilní dialóg medzi zainteresovanými stranami z verejného a súkromného sektora.

V rámci implementácie DEAP budú spustené aktivity, ktoré sú vzájomne prepojené s EEA. Konkrétne príklady:

  1. Európska karta študenta. Je nástrojom určeným na uľahčovanie priebehu študentskej mobility. Podporovať bude aj digitalizáciu procesov, spoločne s mobilnou aplikáciou Erasmus Mobility App.
  2. Európsky prístup k mikroosvedčeniam. Mikroosvedčenia sú kurzy odbornej prípravy, ktoré sú kratšie, cielenejšie a často online. Cieľom je pripraviť európske normy, ktoré môžu pomôcť s uznávaním výsledkov takýchto kurzov. Mikroosvedčenia v súčasnom štádiu vývoja nepovedú k získaniu plnohodnotného vysokoškolského diplomu, sú skôr doplnkom k riadnemu štúdiu. Európska komisia sa však zaoberá otázkou, akú rolu by mali hrať vysoké školy v udeľovaní mikroosvedčení. Tie sú v súčasnosti často poskytované súkromnými spoločnosťami za poplatok. Taktiež je potrebné prispôsobovať ich potrebám trhu práce.
  3. Podpora pôsobenia žien v oblasti technológií. Cieľom je podporovať ženy v zotrvaní pri štúdiu technických odborov a ich uplatnenie na trhu práce. Taktiež by malo byť zabezpečené, aby pri odovzdávaní vedomostí neboli citeľné rodové stereotypy.
  4. Vytváranie centier digitálneho vzdelávania / Digital Education Hubs. Budú to centrá zamerané na zdieľanie skúseností a poznatkov. Zároveň budú podporovať vznik vlastných európskych online platforiem, ktoré by mohli konkurovať podobným platformám, ktoré v súčasnosti pochádzajú najmä z USA.

Ďalšie kroky

Obe iniciatívy budú podkladom aj pre tretí európsky samit o vzdelávaní, ktorý Komisia zorganizuje online 10. decembra 2020. Stretnú sa na ňom ministri a kľúčové zainteresované strany, aby diskutovali o tom, ako pripraviť vzdelávanie a odbornú prípravu na digitálny vek.

Viac informácií: