Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli

ERA PORTÁL SLOVENSKO

Rozdiely v jednotlivých členských štátoch EÚ komplikujú implementáciu európskeho diplomu



Zdroj: Európska komisia

V decembri 2024 Európska komisia zverejnila výsledky prieskumu desiatich pilotných projektov programu Erasmus+, ktoré testujú koncept zavedenia európskeho diplomu. Európsky diplom má byť novým typom kvalifikácie ukotvený vo vnútroštátnych právnych predpisoch, pričom každý členský štát EÚ sa môže dobrovoľne rozhodnúť, či túto iniciatívu bude implementovať.

Ambíciou európskeho diplomu nie je harmonizovať existujúce diplomy na národnej úrovni, ale naopak udeľovali by ho spoločne viaceré univerzity alebo spoločný právny subjekt, ktorý by dané univerzity vytvorili. Európsky diplom by bol následne uznaný automaticky naprieč jednotlivými členskými štátmi. Jedným z cieľov európskeho diplomu má byť zjednodušenie tvorby spoločných programov, ako aj širšia ponuka štúdia pre študentov, za účelom udržania talentov v Európe. Zároveň umožní lepšie prepojenie univerzít s potrebami trhu práce na lokálnej a európskej úrovni.

Za účelom testovania uvedenej iniciatívy, bolo spustených 10 pilotných Erasmus+ projektov zahŕňajúcich 100 partnerov z 23 krajín EÚ. Z toho 6 projektov sa sústreďuje na testovanie samotného konceptu značky európskeho diplomu, pričom zvyšné 4 projekty testujú nástroje možnej spolupráce, ako napr. právny status univerzitných aliancií.

Uvedené pilotné projekty skúmajú najmä 2 varianty:

  • európsku značku udeľovanú spoločným študijným programom: značka by sa udeľovala spoločným študijným programom, ktoré budú spĺňať navrhované európske kritériá. Študenti by dostávali osvedčenie o európskej značke spolu so spoločným diplomom.
  • spoločný európsky diplom založený na spoločných kritériách: nový typ kvalifikácie ukotvený vo vnútroštátnych právnych predpisoch. Udeľovali by ho spoločne viaceré univerzity alebo spoločný právny subjekt, ktorý by dané univerzity vytvorili.

 

Spoločný európsky diplom by mohol byť  v úvodnej fáze implementovaný ako značka, teda dodatočný certifikát udeľovaný študentom, ktorí absolvujú spoločné programy európskych vzdelávacích inštitúcií. Značka spoločného európskeho diplomu by mala byť vyvinutá na medzinárodné spoločné programy na úrovni Bc., Mgr. a PhD. štúdia (EQF 6, 7, 8) naprieč všetkými vednými odbormi.

Konzorciá z pilotných projektov spoločne testujú možné kritéria značky spoločného európskeho diplomu a pripravujú pôdu pre samotný diplom. Potenciálne kritéria môžu zahŕňať, napríklad: realizáciu spoločných programov, vrátane udeľovania spoločných diplomov, medzinárodný kampus,  zaistenie kvality, flexibilné mobility, mnohojazyčnosť, inovácie vo vyučovaní, prepojenie s pracovným trhom, inklúzia, či udržateľné a digitálne iniciatívy.

Prieskum Európskej komisie, ktorý bol realizovaný medzi účastníkmi pilotných projektov identifikoval značné problémy v implementácii, a to najmä:

  • nezlúčiteľné národné pravidlá v štruktúre učebných plánov,
  • rozdielna dĺžka trvania Bc., Mgr. a PhD. štúdia,
  • nekompatibilné pravidlá ohľadom povinného jazyka štúdia,
  • rozdielny počet semestrov, ktoré majú študenti stráviť v zahraničí,
  • odlišné pravidlá z hľadiska časových harmonogramov a akreditačných požiadaviek,
  • nekompatibilné pravidlá uznávania hybridného a on-line štúdia,
  • niektoré krajiny neumožňujú spoločný doktorandský študijný program.

 

Rozdielne pravidlá univerzitného štúdia vyplývajú najmä z faktu, že vzdelávanie je v kompetencii národných štátov. Vzhľadom k národným rozdielom by väčší počet univerzít z rôznych členských krajín zapojených v spoločnom európskom diplome, znamenal jeho komplikovanejšiu implementáciu. Ako zdôraznili účastníci pilotných projektov, uvedená iniciatíva si podľa nich vyžaduje ešte dodatočné financovanie v rámci programu Erasmus+ ako aj na národnej úrovni na podporu potrebných reforiem.

Zároveň je nutné ešte doriešiť právny základ samotného európskeho diplomueurópskych univerzitných aliancií. Na druhej strane sa neodporúča tzv. „duálny prístup“, kedy by členské štáty EÚ, ktoré sú rýchlejšie pri zavádzaní reforiem, ďalej postupovali. Nejednotný prístup by mohol zvýšiť riziko ďalších komplikácii pri zavádzaní diplomu. Ako vyplýva zo správy z pilotných projektov, jednoduchšie bude začať postupným implementovaním európskej značky a následne začať so zavádzaním samotných európskych diplomov. Je potrebné však pripomenúť, že samotná značka nebude mať „váhu“ plne uznávaného spoločného diplomu.

Ako ďalej?

Účastníci pilotných projektov navrhujú koordinovať iniciatívu európskeho diplomu na úrovni EÚ, pričom aktívne angažovať príslušné ministerstvá na národnej a regionálnej úrovni, spolu s akreditačnými agentúrami, centrami na uznávanie kvalifikácie, ako aj reprezentantami vysokoškolských inštitúcii vrátane európskych univerzitných aliancií, študentov, ekonomických a sociálnych partnerov.

Ďalším kľúčovým návrhom Európskej komisie je definovanie jasnej implementačnej cestovnej mapy, prípravy usmernení, ako implementovať európske kritéria a zvýšiť podporu európskemu diplomu, napríklad pomocou:

  • vytvorenie tzv. Laboratória politík pre európske diplomy (podpora krajín tvorbou príslušných usmernení a postupov),
  • zavedenie Fóra pre európske diplomy (monitorovať progres a združovať zainteresované strany z členských štátov),
  • podpora pilotných projektov pre európsky diplom (vrátane akreditačných agentúr, univerzít, študentov, ekonomických a sociálnych partnerov),
  • podpora prieskumných aktivít európskeho diplomu (umožňujúce vysokoškolským inštitúciám navrhnúť a prispôsobiť spoločné študijné programy európskym kritériám).

 

Obe iniciatívy (značka spoločného programu ako aj európsky diplom) sú v portfóliu eurokomisárky Roxany Mînzatu, ktorá poslancom Európskeho parlamentu počas svojho vypočutia povedala, že chce preskúmať všetky potenciálne možnosti spomínaných iniciatív. Skúmanie realizovateľnosti spoločných európskych diplomov, rovnako ako podpora európskych univerzitných aliancií patrí medzi kľúčové iniciatívy Európskej stratégie pre univerzity a je dôležitá pre dosiahnutie cieľov Európskeho vzdelávacieho priestoru. Zároveň európsky diplom rešpektuje kľúčové záväzky Bologného procesu podporujúc jeho implementáciu.

Uvedená agenda zostáva i naďalej jednou z priorít nastupujúcej Európskej komisie, pričom má reagovať na nekompatibilitu medzi existujúcimi zručnosťami občanov EÚ a požiadavkami na trhu práce. Ako zvýrazňuje správa Enrica Lettu, Much more than a market, európsky diplom je jedným zo základov zavedenia možnej piatej slobody, slobody vzdelávania, výskumu a inovácii.

Kontext

V roku 2023 Európska komisia zverejnila záverečnú správu mapujúcu príležitosti, dopad a realizovateľnosť spoločných diplomov pod názvom: „The road towards a possible joint European Degree: identifying opportunities and investigating the impact and feasibility of different approaches“. Uvedená správa sa odvoláva na Závery Rady o európskej stratégii na posilnenie postavenia inštitúcií vysokoškolského vzdelávania pre budúcnosť Európy, ktoré prijala v apríli 2022 Rada EÚ. Správa Európskej komisie hovorí na jednej strane o existujúcich rozdieloch vo vzdelávaní v jednotlivých krajinách EÚ, na druhej strane však konštatuje, že práve spoločný európsky diplom má potenciál prekonať uvedené prekážky.

Viac informácií

Celé znenie správy

 

Súvisiace články:

  • Maximalizácia vplyvu európskych univerzitných aliancií, dostupný tu.
  • Slovenské univerzity sú členmi až 3 nových Európskych univerzitných aliancií, dostupný tu.

 

Zverejnené  15.1.2025, slord