Styčná kancelária SR pre výskum a vývoj v Bruseli

ERA PORTÁL SLOVENSKO

Jarný balík opatrení európskeho semestra 2019: Odporúčania pre jednotlivé krajiny pre oblasť výskumu a inovácií



Dňa 5. júna 2019 predložila Európska komisia odporúčania pre jednotlivé krajiny (Country-specific recommendations, CSR) na rok 2019, v ktorých sú uvedené usmernenia hospodárskej politiky pre všetky členské štáty EÚ na nadchádzajúcich 12 až 18 mesiacov. V tomto kontexte Európska komisia zdôraznila potrebu investovania do výskumu a inovácií zo strany všetkých členských štátov EÚ. Výskum a inovácie boli identifikované ako kľúčové pre prosperitu Európy.

 

Po prvý krát, v tomto roku dostali všetky členské štáty EÚ súbor odporúčaní pre investovanie do výskumu a inovácií. Niektoré členské štáty tiež dostali špeicifické odporúčania, ktoré vyzývajú k uskutočneniu politických reforiem zlepšujúcich kvalitu a efektívnosť národných výskumno-inovačných systémov. Európska komisia predovšetkým zdôrazňuje, že v mnohých členských štátoch je vhodné posilniť spoluprácu medzi podnikateľským, akademickým, výskumným a súkromným sektorom. Členské štáty sú tiež vyzvané k prehlbovaniu štrukturálnych reforiem slúžiacich k zlepšeniu kvality národných politík a systémov výskumu a inovácií. Na záver Európska komisia podčiarkla fakt, že podporovanie prelomových inovácií a rýchlo rastúcich firiem v priaznivom trhovom prostredí pre výskum a inovácie má schopnosť vytvárať nové trhové príležitosti a zvyšuje inovačnú kapacitu ekonomiky.

 

Súhrn odporúčaní pre SR (časť výskum a inovácie) 

 

V prípade Slovenska boli vydané odporúčania predovšetkým v nasledujúcich aspektoch :

  • Potreba unifikácie a simplifikácie výskumno-inovačného systému. Fragmentácia výskumného systému negatívne ovplyvňuje efektívnosť verejného výskumu a vývoja v procese zlepšovania kvality výskumu a nevytvára priaznivé prostredie pre súkromné investície ;
  • Potreba zefektívnenia koordinácie medzi ministerstvami a inými aktérmi. Neefektívna koordinácia vedie k neprijímaniu hlavných štrukturálnych reforiem vo vhodnom čase, prípadne spôsobuje kolaps celého procesu, príkladom čoho je vývoj v prípade transformačného procesu Slovenskej akadémie vied ;
  • Potreba vytvárať cielené opatrenia. Nedostatok opatrení adresujúcich špecifické problémy vedie k limitácii aktívneho angažovania výskumných inštitúcií v systéme a tým znižuje výskumnú kapacitu krajiny, následkom čoho dochádza k nízkym výdavkom do výskumu aj inovácií aj zo strany súkromného sektora ;
  • Potreba stimulovať transfer vedomostí, posilniť inovačné kapacity v priemysle a vytvoriť podmienky pre efektívnu spoluprácu medzi podnikateľským a akademickým sektorom. Tieto reformy by mohli v podmienkach SR prebiehať rýchlejšie, nakoľko SR zostáva zamerané na výrobné procesy (medium/high-tech), dominované nadnárodnými spoločnosťami ;
  • Potreba znížiť administratívnu záťaž. Prílišná administratívna záťaž negatívne ovplyvňuje vytváranie inovácií a prísun investícií, predovšetkým v malých a stredných podnikoch, ktoré potrebujú kvalitnú a predvídateľnú legislatívu. Následkom je znižovanie konkurencieschopnosti krajiny v medzinárodným porovnaniach. Napriek konštatovaným snahám zo strany verejnej správy prebiehajú procesy znižovania administratívnej a legislatívnej záťaže skôr miernym tempom.

Celé znenie odporúčaní pre SR v oblasti výskumu a inovácií sa nachádzajú na strane 29 dokumentu tu.

 

Viac informácií: