Európska komisia zverejnila na stránke Observatória pre výskum a inovácie (Research and Innovation Observatory) záverečnú správu „Mutual Learning Exercises“ (MLE) zameranú na integritu výskumu.
MLE, alebo cvičenia vzájomného učenia, sa zameriavajú na špecifickú výzvu v oblasti výskumu a inovácií, ktorá je predmetom záujmu niekoľkých členských štátov EÚ a pridružených krajín a využívajú praktickú výmenu osvedčených postupov založenú na projektoch. MLE sa uskutočnil prostredníctvom nástroja na podporu politiky (Policy Support Facility, PSF) rámcového programu Horizont 2020, ktorý podporuje členské štáty a krajiny pridružené k programu Horizont 2020 pri reforme ich vnútroštátnych systémov vedy, technológií a inovácií.
Projekt MLE zameraný na integritu výskumu, ktorý tvorí základ tejto správy, sa uskutočnil v období od júla 2018 do júna 2019 pod dohľadom špecializovaného panela PSF zloženého zo štyroch nezávislých odborníkov a dvanástich členských krajín EÚ. Záverečná správa zahŕňa nasledovné štyri odporúčania na riešenie výziev integrity výskumu:
- Definovanie vnútroštátnej štruktúry a postupov výskumu;
- Dosiahnutie prijatia integračných politík verejnosťou a vytvorenie priestoru pre vzájomné učenie sa a diskusiu;
- Spolupráca výskumných organizácií na národnej a medzinárodnej úrovni;
- Vytvorenie výskumnej kultúry podporujúcej zodpovedný výskum.
Integrita výskumu je základom excelentného výskumu a základným kameňom spoločenskej dôvery vo výskumných pracovníkoch a výskumné inštitúcie. Posilnenie integrity výskumu v celej Európe je nanajvýš dôležité na zabezpečenie vysokej kvality vedy, vrátane reprodukovateľnosti výsledkov výskumu, a na zabezpečenie plodného vzťahu medzi vedou a spoločnosťou. Cieľom MLE je preto zamerať sa na zdieľanie a výmenu vnútroštátnych postupov týkajúcich sa pokroku v oblasti integrity výskumu.
Viac informácií: